In het atelier van Martine komt elk beeld of stuk aardewerk tot leven door een zorgvuldig proces van opbouwen. Het is een techniek die heel wat geduld vraagt en het geeft Martine de gelegenheid om intuïtief te werken als de klei niet reageert zoals ze had verwacht. Na de eerste bak volgt het glazuren, een kunst op zich. Martine gebruikt hiervoor steeds een borstel, zowel voor haar beelden als haar aardewerk.
De beelden en de buitenkant van het aardewerk krijgen zachte, aardse, natuurlijke kleuren. Voor de binnenkant van haar kommetjes en schaaltjes haalt Martine heviger kleuren boven. De glazuur is altijd zonder lood, zodat.het aardewerk ook voor etenswaren kan gebruikt worden.
Het is belangrijk voor Martine om dicht bij de natuur te blijven. Haar grootste inspiratie komt uit de rijke geschiedenis van de Inca's die een sterke band hadden met de natuur. Ze houdt van de naïeve en imperfecte schoonheid van hun kunst. Bij Martine vind je dus geen perfect geboetseerde lichamen. Voor mij geven de naïeve interpretatie en imperfecties haar beelden een unieke charme.
Meer foto's op het profiel van Martine
Als besluit van de reeks #kunstenaarvandemaand maart, Martine Braeckman toon ik twee werken die voor Martine heel veel betekenen. Ze hebben dan ook een ereplaats in haar atelier. Links het allereerste werk dat ze ooit maakte in de academie en rechts een werk waarbij ze alle technieken gebruikte die ze op dat moment kende.
Christel Foncke.