Na ons inleidend gesprek wordt het me duidelijk dat kunst en Marc onafscheidelijk zijn. Creëren is voor Marc een noodzaak, een manier om de wereld om hem heen te begrijpen en te interpreteren. Het is zijn middel om emoties te uiten, verhalen te vertellen en verbindingen te leggen en dit te delen met anderen. Kunst maken is meer dan een passie, het is zijn levenswijze, het hart en de ziel van zijn bestaan, de drijvende kracht achter alles wat hij doet. Het inspireert hem om steeds weer nieuwe grenzen te verleggen en nieuwe wegen te verkennen, zowel op artistiek gebied als in zijn leven.
Marc wil vooral kunst creëren die resoneert met mensen, hen raakt en hen aanzet tot nadenken. Hij moedigt toeschouwers aan om verder te kijken dan het oppervlak en de onderliggende verhalen en gevoelens in zijn werk te ontdekken.
We maken een wandeling in zijn tuin, waar Marc een permanente tentoonstelling heeft en waar creaties staan te wachten op voltooiing. Bij elk kunstwerk kan Marc een verhaal vertellen.
Ik vertel jullie graag een aantal van die verhalen. Het zijn er te veel om ze allemaal te vertellen, dus kies ik degene die de meeste indruk op mij gemaakt hebben.
Eerst het meest monumentale, maar nog onafgewerkte kunstwerk ‘Genoeg’ (foto bovenaan). Dit werk raakt een zeer hedendaags probleem aan: de overbelasting van ons hoofd met informatie. We worden voortdurend gebombardeerd met informatie. Het wordt steeds moeilijker om ons af te schermen en een onderscheid te maken tussen wat waar is en wat niet. Desinformatie dwingt ons om voortdurend alert te zijn en waar vinden we nog rust?. Het is ‘Genoeg’, Zeer herkenbaar!
Het tweede beeld dat bij mij bleef hangen nog lang na mijn bezoek aan Marc,was ‘Adam en Lillith’ (foto 3). Iedereen kent het verhaal van Adam en Eva. Maar kent iemand Lillith, de eerste vrouw van Adam? Ik had er geen idee van dat Adam een vrouw had voor Eva. Dit kunstwerk onthult dat wat we denken te weten vaak slechts een deel van het verhaal is, en dat er vaak een verborgen laag is die wacht om ontdekt te worden. Missie geslaagd, Marc!
Een inspiratiebron voor Marc is Francis Bacon. Anders dan in de klassieke kunst waar een mens fotografisch wordt vastgelegd, wil Marc zoals Bacon het karakter of de emotie van de mens vastleggen. Twee voorbeelden:
‘Contradictie’ (foto 5) is een reflectie op tijd en vergankelijkheid. Marc wil met dit kunstwerk de nietigheid en kwetsbaarheid van de mens tonen ten opzichte van de natuur. In het werk is een stuk tropisch hardhout verwerkt. Het is van een boom die meer dan 1000 jaar oud kan worden. De tegenstelling tussen de vluchtige aard van het menselijk bestaan en de lange levensduur van bomen nodigt uit tot reflectie over onze sterfelijkheid en de veerkracht van de natuur.
‘Loodzwaar’ (foto 6). Marc kreeg als kapper veel te maken met mensen met kanker. ‘Loodzwaar’ is een eerbetoon aan hen. Hij zag met eigen ogen dat veel mensen tijdens of na hun ziekteproces, innerlijk krachtiger werden, meer konden relativeren en dankbaar waren voor de kleine dingen. Marc vond de perfecte combinatie voor zijn beeld in een stuk hout van een boom met een 'kankergezwel'.
Volgende week vertel ik meer over Marc's installatiewerk.
Christel Foncke
Lees ook: deel 1
Wat is Hedendaagse Kunst?
(Klik op de foto's om te vergroten)